Van Johannesburg naar Drankensberg

16 juli 2019 - Bergville, Zuid-Afrika

Na een heerlijke nacht slapen zijn we vanmorgen weer fris en fruitig opgestaan. Alle indrukken van gisteren verwerkt, maar niet vergeten. Dat blijft voorlopig nog wel even hangen.

Om 6.45 de wekker gezet om daarna op ons gemak te kunnen ontbijten. We zullen de auto om 9 uur ophalen bij het vliegveld. Benieuwd hoe het zal gaan vandaag, links rijden lijkt me toch een dingetje. En zeker als je uit een stad als Johannesburg moet gaan vertrekken. We zullen het zien.

Bij Europcar aangekomen bij het vliegveld blijkt de auto die voor ons gereserveerd was niet beschikbaar te zijn. Hoe verrassend is dat als je een auto huurt. Maar niet getreurd, we kunnen kiezen uit een busje of een soort pick up met dichte bak. We kiezen voor de pick up, die heeft 4W drive… hebben we misschien wel nodig.

We vertrekken met een tomtom al linksrijdend terug naar het hotel waar de meiden dan nog een uurtje hebben kunnen chillen / slapen. Alle koffers laden we in en met enige spanning zetten we onze route in richting Drakensberg. Tomtom is ingesteld, we zullen zien. Al veilig uit Johannesburg gekomen ervaren we daarna lange wegen idem aan Amerika. Dat is wel al veel ontspannener rijden. Ondanks de vele kilometers die we vandaag rijden blijft continu de geur hangen van brandlucht. Overal langs de wegen worden de grasranden in brand gestoken. Wat wij met een maaier doen, steken ze hier in brand. Beter voor het milieu? Of om meer groen te krijgen? In elk geval ziet aan het einde van de dag heel Drakensberg eruit alsof er de hele dag mist is (smog van de branden).

Na enige tijd benaderen we een punt van de route waarop mijn twijfel toeslaat, maar nog niet uitgesproken. Ik heb geleerd om te vertrouwen op de Tomtom en niet meteen in de stres schieten. Want ik weet dat mijn richting en routegevoel niet heel geweldig is. Zodra we onze locatie bereiken, wordt mijn twijfel werkelijkheid. Dit kan niet onze Lodge zijn waar we overnachten….. opnieuw kijken. Folder erbij, reisbeschrijving erbij, eigen reisinformatie erbij. Conclusie: rijdt nog 40 kilometer verder (de stand voor vandaag zou ongeveer 330 km zijn). Na 40 kilometer geeft de tomtom aan dat we van de weg af moeten, route richting huisjes van karton en golfplaten. Dit kan niet de bedoeling zijn. Besluit: we rijden terug (40 kilometer) om daarna opnieuw te bekijken of we op GPS kunnen gaan inzoemen. Je wilt hier immers wel op een veilige plek stilstaan. Dat duurt even voor je die gevonden hebt. Dan opnieuw werkt het niet op de tomtom (adres onbekend, Hotel alleen bekend op locatie waar we al waren). Lang leven de mobiel en internet. Nu zijn we er klaar mee. Google, website, routeplanner…. En rijden 45 kilometer terug (dat zijn er dan nu in totaal 120 km te veel). Oké, het is nu 15 uur geweest, de bedoeling was nog een activiteit te doen vandaag, maar die heet in mijn geval straks, WIJN! Het is wel weer welletjes geweest.

Ondanks dat dit een reisdag is geweest zie je zo ontzettend veel gebeuren langs de wegen. Kinderen die uit school komen, mensen lopen langs de grote wegen. 2 fietsers gezien (hoe ?). Hier wordt door de Afrikanen alles lopend gedaan. Oversteken op de grote weg. Al sjouwend en wel, jong en oud. We ervaren nu al… in Nederland nooit meer zeuren over…“helemaal lopend daar naar toe”, of “gaan we op de fiets, niet met de auto”.. we hebben alweer geleerd.

Om 15.30 uur aangekomen in Montusi Moutain Lodge, waan je je in een prachtig mooi Afrika. Wat een omgeving en sfeer in deze lodge. Fantastisch. Een warm ontvangst en gezellig huis waar we ruim met z’n vieren kunnen vertoeven. Dit is vakantie…. Op z’n sjiek.

Op naar morgen… wandel tocht denk ik en Adventure…. We zullen zien.

1. Astrid:
    16 juli 2019
    Ooooooo, dat is nog maar het begin. Had ik ook al eens van een collega gehoord, dat die tomtom niet zo goed werkt. Stuurt je van hot naar her. GPS op je telefoon gebruiken is het beste en de tomtom als ondersteuning. Hebben wij in Costa Rica veel gebruikt, de GPS op de telefoon. Maar goed, jullie hebben het gehaald en wel in een geweldige lodge zo te lezen. Ik kijk uit naar het verslag van morgen.
  2. Verabaets:
    17 juli 2019
    Yep ik heb jullie gevonden. Leuk om te volgen hoe het er daar aan toe gaat.
    Het links rijden dus geen probleem alleen de tom-tom die af en toe hapert.
    Beetje stress is niet erg als het maar weer goed komt.
    veel plezier nog. Ik blijf jullie volgen.
  3. Lekker met de meiden familie:
    20 juli 2019
    Applaus voor jullie en toffe kiwi/peer. Je zult maar met 3 meiden incl. 3x hormonen 120km te ver rijden in de middel of nowere........ ik zou er paniekjes van krijgen