Eerste dag Zuid-Afrika

15 juli 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hello everybody,

Dag 1 in Johannesburg, wat een ervaring! Na een vlucht met wat vertraging zijn we dan toch om 10:00 weer in de buitenlucht. Tijd om de eerste geuren van Zuid-Afrika op te snuiven. Nadat we door een vriendelijke man naar onze eerste slaapplek zijn gebracht doet zich het eerste ‘probleem’ voor. We zijn een dag te laat aangekomen volgens de boeking. We zouden op 14 juli om 17:50 vliegen en op 14 juli om 6:00 aankomen in Johannesburg, best knap als ons dat gelukt was. Maar jullie begrijpen vast wel dat dat natuurlijk niet het geval is. Gelukkig wordt het goed opgelost en krijgen we alvast 1 kamer en later vandaag de volgende kamer.

Eenmaal op de kamer zijn we nog niet moe genoeg en lopen even een rondje door het hotel. Het hotel is niet zomaar een hotel, maar een heel dorp. Het lijkt heel even alsof we in Amerika zijn zo groot en gemaakt ziet het er uit. Nadat we weer terug op de kamer zijn besluit iedereen lekker even wat voor zichzelf te doen (lees: Danique op der telefoon, mama speelt candycrush, papa leest op zijn e-reader en ik bekijk de binnenkant van mijn ogen even).

Om 12:00 stond er alweer een auto voor ons klaar om ons naar de plek te brengen waar we een lunch zouden krijgen en een fietstocht zouden gaan doen door Soweto. Onderweg vertelt deze lieve chauffeur in geuren en kleuren over Johannesburg, maar door het hobbelen over de weg doezelen Danique en ik heel kort eventjes weg…

Eenmaal aangekomen op bestemming krijgen we een heerlijke, echte Zuid-Afrikaanse lunch: Maïs pap of brood gevuld met gekruide kip en wat aardappelen, het leek een beetje op Surinaamse Roti. Onze maag goed gevuld voordat we een fietstocht van 4 uur zouden gaan maken. Dit deden we met een groep onder leiding van een gids, omdat het alleen te gevaarlijk is.

Eenmaal onderweg merken we al snel dat er veel kinderen naar ons zwaaien, high fives geven en roepen. Heel leuk om al die schattige koppies te zien. Maar zonder dat we het door hebben zitten we ook binnen no-time in de armste wijk. Krotten, grote families in te kleine huisjes, kinderen in draagzakken bij moeder achter op de rug. Ontzettend indrukwekkend om te zien. Maar niet alleen indrukwekkend, ook heel dubbel. Want wij fietsen door die wijk alsof we aapjes aan het kijken zijn terwijl het voor die mensen de keiharde waarheid is. We gaan naar iets kijken wat we niemand gunnen… Het voelt ergens niet helemaal lekker en het maakt dan ook veel indruk.

Als afsluiting van de fietstocht krijgen we typisch Zuid-Afrikaans bier die we mogen proeven maar ook met Afrikaanse versiering op ons hoofd. Mooi om zo’n traditie eens mee te maken en je hebt echt even het idee gehad dat je volledig in een Afrikaans leventje bent gekropen.

Met veel indrukken weer terug naar ons hotel. Daar hebben we nog even snel wat te gegeten waarna we ons weer lekker hebben opgefrist en klaargemaakt hebben voor een goede nacht. Want ondanks dat er geen tijdsverschil is, is de reis toch wel vermoeiend geweest.

Op naar een nieuwe mooie dag met veel nieuwe indrukken!

Liefs,

Biertje proeven

Selfie met Afrikaanse sierraden

1. Opa en oma Boefie..😂:
    15 juli 2019
    Zo, de eerste dag zit erop. Nu al heel veel indrukken van een totaal ander wereld deel.
    En dat is nog maar het begin. In ieder geval is uit de foto's op te maken dat jullie het naar je zin hebben. Tot nu toe hebben jullie alleen diverse mensen gezien die dagelijks moeten vechten voor een dagelijks bestaan. Dit zet me wel aan het denken hoeveel geluk wij hebben met gevulde koelkasten. Nou ik ben benieuwd wanneer jullie de eerste dieren ontmoeten. Hopelijk niet komende nacht.
    Nou, dit was mijn berichtje op jullie verslag.
    Veel plezier en geniet maar lekker
    Een leeuwen klauw voor Leon en een negerzoen voor de dames

Groetjes Opa boefie

Volgend bericht wordt gemaakt door Oma XXX
  2. Ed en Astrid:
    15 juli 2019
    Welkom in het Afrikaanse land. Wel sterk hoor, dat jullie nog op de dag van aankomst direkt een fietstocht gaan maken. Maar wat een indruk maakt dat hè, met eigen ogen zien hoe ze daar moeten (over)leven. Veel plezier.
    Groetjes, Ed en Astrid
  3. Opa en Oma Tobben:
    16 juli 2019
    Fijn dat jullie zo actief bezig zijn en de omgeving en leefgewoonte van de bevolking daar ontdekken.
    Dan hebben we het in ons land nog niet zo slecht.
    Geniet er samen van.
    Ben bezig met renovatie werk,valt niet mee.
    maar de danseres staat weer en twee leden van de dansgroep zitten weer.
    De rest van de puzzel heeft meer tijd nodig maar er wordt aan gewerkt.
    Binnen Weert is de rust na Bospop terug gekeerd.
    Geniet samen van de natuur/cultuur/samenleving van dit land.
    Heel veel plezier samen.
    Ein muulke van os aan uch allemaol
    Opa en Oma