Game drive 1 in Krugerpark

28 juli 2019 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

We starten de dag met ons laatste ontbijtje in Hazyview. Vandaag vertrekken we naar onze laatste plek voor vertrek naar huis; Krugerpark. Hier blijven we nog 3 nachten en dus 2 hele dagen. Deze dagen zitten vol met game drives waarbij we hopen de big 5 en nog vele andere dieren te spotten.

Nadat onze tomtom ons Hazyview nogmaals heeft laten bekijken, zitten we dan toch op de juiste weg richting onze laatste bestemming. Onderweg zien we veel mensen in bepaald soort kleding, het lijkt erop dat het een of andere feestdag is. We zijn er nog niet uit welke dat is…

Na 2,5 uur komen we aan op bestemming. Vlak voordat we bij onze lodge zijn rijden we zelf al een stukje door het Krugerpark. We spotten al zebra’s en bushbrucken (een soort herten). Eenmaal aangekomen zien we direct een olifant staan. Op 10 meter afstand van die olifant staan 2 Brabanders met hun koffers in hun handen. Ze roepen direct naar ons ‘Ja, we kennen onze tent nie in op deze manier, we hebben twee olifanten in onzen tuin staan’. Meteen wordt ons duidelijk dat we hier echt midden in het wild zitten. We worden naar de receptie geroepen om in te checken. Daar worden direct ong. 20 regeltjes opgenoemd waar we ons aan moeten houden… Als we dat maar allemaal kunnen onthouden…..

Onze koffers worden achter in een safariauto gegooid, wij mogen ook instappen. We worden namelijk naar een ander kamp gebracht, want op dit kamp is geen plek meer. Uhm… oke… en hoeveel tenten staan daar precies? Of zitten we daar alleen….. Hebben wij weer….. Na een kwartiertje komen we bij ons kamp aan. We zien direct dat het er hier net zo goed uit ziet als waar we vanaf kwamen. Fieuw, dat scheelt, hier staan ook 10 tenten met een restaurant en een zwembad. We zitten hier dus niet alleen tussen al het wild.

Om 14:00 staat de lunch voor ons klaar. We zitten aan een grote tafel samen met nog een Nederlands gezin en 2 Australiërs. Dit is onze groep voor de komende dagen om te eten, maar ook voor tijdens de safari’s. Na het eten vertrekt onze eerste game drive. Al snel spotten we de eerste ‘wilde’ olifant. We kunnen erg dichtbij komen en mooie foto’s maken. Daarna hoort onze guide dat er een hyena in de buurt is. We rijden snel die richting op om te kijken of we nog op tijd zijn. En ja hoor, zo’n 10 meter van onze auto af zien we een hyena rondlopen. Prachtig om te zien en om zo dichtbij te kunnen komen.

Tegen het einde van de game drive komen we 2 cheeta's tegen. Ze gaan heel lief op een bergje naast elkaar liggen. We krijgen alle gelegenheid om foto’s te maken en ze eens goed te bekijken. Na een tijdje komt er een hyena bij. De gids vertelt dat de tijgers geen kans maken als deze hyena ze aan zou vallen. Toch wel even spannend, wie weet zien we dat gebeuren. Alhoewel… ik weet niet of je dat wilt zien en dan op 10 meter afstand wilt staan.

Na een rit van 3 uur stoppen we midden in de wildernis om af te sluiten met een drankje. Het wordt al donker en nadat we ons drinken op hebben vertrekken we dan ook weer terug naar de tenten. Als alle auto’s weer terug zijn krijgt iedereen de gelegenheid om even wat te drinken en social media bij te werken. Zodra de djembé klinkt gaat iedereen aan tafel zitten en wordt er een heerlijk 3 gangen menu op tafel getoverd. Doordat we de komende dagen met dezelfde mensen aan tafel zitten en de safari’s doen praten we wat met elkaar. Eigenlijk niets voor ons om op vakantie te socializen… maar hier gaat het vanzelf, en het zijn leuke mensen.

Na het eten wordt iedereen naar zijn eigen tent begeleidt, want je mag niet meer alleen lopen in het donker omdat er vanalles rondloopt hier. Onze gids schijnt met zijn zaklamp nog wat rond en zegt: Look, there’s a hyena… ahh ja, fijn om te weten als je nog een stuk moet lopen…. Eenmaal in de tent alle ritsen dicht en lekker in ons ‘voorverwarmde’ bedje. Zo’n elektrische deken doet toch wonderen als het ’s nachts zo koud moet worden…

Wij gaan onze eerste nacht ervaren hier midden in het wild… Ben benieuwd….

Jullie horen weer van ons!