Hippo en croco tour

20 juli 2019 - St Lucia, Zuid-Afrika

Vandaag is het een windering en sombere dag. En winderig is niet vanwege de uien die gisteren gegeten zijn. Gisteravond begon de wind al op te steken en oogde het vanochtend met regen alsof we in de jungle beland waren. Hopen dat het wel droog is als we de tour van Hippo’s en croco’s gaan doen, want dat zou toch jammer zijn. Maar eerst eens een goed ontbijtje nuttigen met jas en lange broek aan.

Na het ontbijt hebben we nog ruim de tijd om te relaxen want om 11 uur start de tour pas. Het is dus take it easy vandaag. Ook niet zo erg want de dagen zijn toch druk bezet. We komen ruim op tijd aan bij de tour. Bij het betalen vraagt de juffrouw vriendelijk of we goed zijn aangekleed, het is immers fris op het water. Bij vertrek vonden we dat we goed aangekleed waren, later zal anders blijken.

Om 11 uur komt de boot aan waar we met een klein groepje op gaan. We hebben genoeg ruimte om van alle kanten foto’s te maken, is de bedoeling. Bij vertrek ligt er al een groepje hippo’s rustig in het water. Daar lagen ze overigens gisteren ook al, dus het voelt een beetje Efteling achtig aan. Alsof er nog ergens een computer de beestjes aanstuurt. Maar als we dichter bij komen is het toch realiteit. Wat een beesten zijn dat. En een typisch geluid maken ze, een beetje als onze hond van de achterburen. Maar dat is ook volgens mij geen hond, ik denk dat zij een hippo in de tuin hebben. Dat moet haast wel nu ik deze beesten voor het eerst hoor loeien.

We zetten onze tocht voort. Samen met een Belgische Freek Vonk die vooral geïnteresseerd is in vogels lijkt. Gewapend met verrekijker, vogelboekje en wat al niet meer wordt er driftig rondgezocht. Er land een Afrikaanse Huppelvogel in de bomen. De hippo’s ontwijkend wordt er met alle materiaal ingezoomd op de vogel. Ik probeer mijn lach in te houden hoe deze mensen in de lucht turen, maar het mislukt. De tranen lopen over mijn wangen, Manon probeert mij niet aan te kijken maar ook dat mislukt en de mascara hangt op de wangen. Dit wordt een lange tour als dat zo blijft gaan. Maar de kapitein geeft gas en we vervolgen de rivier.

De eerste crocodil wordt gespot. Deze beesten schijnen in de winter geen honger te hebben dus we kunnen eenvoudig heel dichtbij komen met de boot. Hij blijft doodstil liggen en we schieten dan ook mooie plaatjes. Opnieuw onder de indruk. Met windmee voeren we verder de rivier af. De Hippo’s laten zich in grote getalen spotten en bewegen zich onder en boven water. Na enige tijd moet de boot omdraaien om de terugweg in te zetten. De tocht zal nu met tegenwind zijn en het advies is om zover mogelijk achterop de boot te gaan zitten vanwege het opspattende water. Dat hebben we geweten, en nu snapte we de mevrouw bij de ingang ook. Gewapend met capuchons en alles dat we hebben proberen we de terugweg te overleven. De wind is enorm en het water is nat. Dat wordt straks een lekker warm bad.

Bij terugkomst in de lodge besluiten we te gaan lunchen en even langs de kraampjes te lopen. Toch even kijken of we souveniers kunnen kopen. Om 15 uur zijn we terug en kunnen we de rest van de middag relaxen en in bad. Buiten is de wind nogsteeds enorm en is binnen zijn niet zo erg. Hopelijk dat we morgen iets beter weer hebben. Dan hebben we een korte trip naar onze volgende verblijfplaats Mkuze.

Groetjes Danielle

Hippo

voldaan eindresultaat van deze tour

terugweg met wind tegen

Afrikaanse Huppelvogel

Hippo's vanuit land het water in

krokodil

Hippo in groepje gezellig samen

bootje varen met wind mee

voor vertrek met de boot

1. Astrid:
    20 juli 2019
    Ja, die huppelvogel is een visarend lekker ding. Mooi die nijlpaarden. Wij hebben eens een kanotocht gemaakt en aan de kant stonden ook nijlpaarden. Een ervan ging vrij aggressief het water in. Wegwezen zei de gids. Ze komen zo achter je aan. Nou dat wil je echt niet. Nou, zoals je wel ziet, we hebben het overleefd. Wel een joekel hoor, die krokodil. Goede reis morgen
  2. Sabrina:
    21 juli 2019
    wat een verhalen!! en wat gaaf en indrukwekkend is jullie reis zeg. Bizar hoor die armoede en tegelijkertijd ook de luxe. Ik blijf jullie volgen, veel plezier X
  3. Desiree:
    21 juli 2019
    Leuke en mooie verhalen. Superleuk om te lezen! Geniet ervan met z'n vieren!
    Xx